کد خبر 19126
۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در خرداد ۱۴۰۳ + سند

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در خرداد ۱۴۰۳ + سند

پس از آغاز برگزاری اولین امتحان نهایی مدارس در پایه دوازدهم (درس عربی) سوالات به همراه پاسخ در بسیاری از کانال های  تلگرام قرار گرفت و موجب تقلب دانش آموزانی که ابزار ها هوشمند به همراه داشتند، شد.

به گزارش نمایندگان، دیروز یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ چند دقیقه پس از آغاز برگزاری اولین امتحان نهایی مدارس در پایه دوازدهم (درس عربی) سوالات به همراه پاسخ در بسیاری از کانال های  تلگرام قرار گرفت و موجب تقلب دانش آموزانی که ابزار هایی مانند موبایل، هندزفری نامرئی، میکروچیپ، ساعت، مداد، خودکار و پاک کن هوشمند و... به همراه داشتند شد.

گفته می‌شود بعضی از این کانال های تلگرام دارای تیم های کلیدزن بوده و پاسخ سوالات و حتی ابزار های تقلب را به فروش گذاشته اند.

 
در ویدئو بالا نصف صفحه مربوط به سایت time.ir است که ساعت و زمان لحظه ای به وقت ایران را نشان می‌دهد( جهت اعتماد سازی بیشتر همان لحظه در هنگام ضبط این ویدئو سایت مذکور بارگذاری مجدد یا رفرش شد تا شبهه ای باقی نماند) و نصف دیگر صفحه مربوط به لو رفتن سوالات و پاسخ آنها در ده ها کانال بزرگ تلگرام که نشان می‌دهد سوالات و پاسخ ها در همان زمانی که سایت time.ir در ویدئو نوشته است یعنی تنها چند دقیقه پس از شروع امتحان نهایی سراسری مدارس پخش شده اند.

لازم به ذکر است طی چند سال گذشته و خرداد ۱۴۰۲ سوالات و پاسخ اولین تا آخرین امتحان نهایی مدارس تنها چند دقیقه پس از شروع این امتحانات حساس( که از سال گذشته تاثیر مستقیم و قطعی در کنکور و ورود به دانشگاه های ایران دارد) بطور گسترده در کانال های تلگرام پخش شده است.
مسئولان برگزاری این آزمون ها باید توجه کنند به همان روشی که سوالات چند دقیقه پس از شروع این امتحانات به بیرون از حوزه امتحانی درز کرده و لو رفته به همان روش هم پاسخ و جواب می‌تواند توسط تیم های کلیدزن با سرعت به حوزه امتحان ورود کند.

طرح مجلس برای لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور به دلیل تقلب گسترده
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ بود که اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی به دلیل تقلب گسترده در امتحانات نهایی مدارس و... مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور تا زمان فراهم شدن زیرساخت های لازم برای برگزاری این امتحانات را تصویب کرده بودند ولی این مصوبه توسط شورای نگهبان رد و جهت اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

 اوایل خرداد ۱۴۰۳ نمایندگان مجلس یازدهم در آخرین روز کاری خود با اکثریت آرا بر مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل اصرار ورزیدند و این مصوبه را جهت تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

مخالفت ۸۵ درصد داوطلبان با تاثیر قطعی معدل
 وزیر علوم در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد طبق نتیجه نظرسنجی سازمان سنجش از داوطلبان حین برگزاری آزمون کنکور سراسری، ۸۵ درصد داوطلبان با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور مخالف بودند. همچنین طبق نتیجه نظرسنجی شبکه پنج صداوسیما در برنامه تهران بیست در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ( یک روز پس از تصویب مصوبه کنکوری مجلس) مجددا ۸۵ درصد مخاطبان با تاثیر قطعی معدل در کنکور مخالف بودند. 

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در خرداد ۱۴۰۳ + سند
گفتنی است جمع کثیری از اولیا و داوطلبان کنکور سراسری با توجه به تقلب گسترده در امتحانات نهایی چند سال اخیر مدارس، تصحیح سلیقه ای نمرات توسط دبیران مختلف، عدم همترازی نمرات و معدل های یکسان سال های مختلف، فرصت محدود یکباره ترمیم معدل، تولد مافیای معدل در کنار مافیای کنکور و... خواستار لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند.

پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و نسبت به آن واکنش داشتند، بنابراین به نظر می رسد طرح ساماندهی کنکور که در روزهای اخیر از سوی مجلس یازدهم برای آخرین بار بررسی و با اصرار بر مصوبه قبلی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، لازم است که زودتر به نتیجه برسد تا پاسخگوی مطالبات دانش آموزان و خانواده های آنها باشد.

در این طرح تاکید شده است که وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمامی زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در آزمون سراسری (کنکور) سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده، آزمون سراسری سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال آزمون سراسری سال قبل از سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، با وجود مخالفت نمایندگان مجلس با اعمال تاثیر قطعی معدل به دلیل وجود تقلبات گسترده اما به دلیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور، این طرح بی نتیجه ماند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها موجب برچیده شدن مافیای موسسات کنکوری نشد بلکه با رواج شیوه تقلب گسترده ای که در این گزارش به آن اشاره شد، مافیای دیگری شکل داد که تیر خلاص به عدالت آموزشی است. 

انتهای پیام

کد خبر 19126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    50 0
    تقلب اونم در امتحاناتی که 50 درصد اینده تحصیلی فرد رو تحت تاثیر قرار میده به هیچ عنوان قابل قبول نیست حتی برای 1 امتحان. ما کنکوری های 1403 موش ازمایشگاهی جناب وزیر و اموزش و پرورش نیستیم که هرجور که میخواهند امتحانات نهایی رو برگزار کنند.سازمان های ناظر باید جلوی این فاجعه ملی رو همین الان بگیرند. #لغو_تاثیر_قطعی_معدل_در_کنکور_1403 #عدم_وجود_زیر_ساخت #تقلب_گسترده_در_کنکور
    • مصطفی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      20 0
      دقیقاااا باید برای همین امسال 1403 لغو بشه!90 درصد داوطلبان از شرایط الان ناراضی اند! تاثیر قطعی رو برای سال1403 لغو کنید!!!!!!! بزارید حداقل کمی عدالت اموزشی تو این کشور وجود داشته باشه
    • علی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      13 2
      من به اشتباه نوشتم #تقلب_گسترده_در_کنکور به جای اینکه بنویسم #تقلب_گسترده_در امتحانات_نهایی .ولی بنظرم هیچ فرقی باهم ندارند هردوشون عدالت اموزشی رو نابود میکنه و اینده تحصیلی افراد رو تحت تاثیر قرار میده! دوستانی که نگرانند.لطفا به خانواده هاتون اطلاع بدید تا به اموزش و پرورش ناحیه تون اعتراض کنن.پس فردا که جواب کنکورتون اومد دیدین چه حقی ازتون سوخته دیگ راه برگشتی نیست!اون موقع شما میشید درس نخون!هیچکس عیب و ایراد های اجرایی آموزش پرورش حتی یادشم نمیاد!!!!!!! از من گفتن!!!!! یادشونم بیاد میگن از سال بعد درستش میکنیم! چی میخوان درست کنن جوانیه از دست رفتمون رو؟ اعتمادیمون رو؟هزار و یک بیماری روحیمون رو؟
    • . IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      6 0
      میتوانید در سایت سازمان بازرسی کل کشور شکایتتان رو ثبت کنید یا با شماره 136تماس حاصل فرمایید. با شماره گیری شماره 162( پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران )نیز میتوانید شکایت خود را ثبت کنید.قطعا اگر تعداد شکایات زیاد باشد رسیدگی خواهد شد.باتشکر
  • فاطمه IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    12 0
    ساعت 7:15 رسیدیم اونجا تا 7:45 درگیر پیدا کردن جامون بودیم و ساعت 8 تازه آزمون شروع شد و تا یه ربع پیش ادامه داشت هیچکس نمیتونست جاشو پیدا کنه جای صندلی ها و شماره ها قاطی بود اصن یه وضعیتی از آموزش و پرورش اومدن که ببینن آزمون چجوری جلو رفته اومدن دیدن هنوز بچه ها جا پیدا نکردن درست
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    13 0
    گل گفتین واقعا.این مصوبه چیزی جز ظلم و مصیبت واسه مردم نداره
  • پدری دلسوز IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    13 0
    جناب وزیر بهترین راه این است که اشتباه خود را پذیرفته و استفعا بدهید.تا بیش از این با جان وروح داوطلبان و خانوادهایشان بازی نشود.شاید خشم مردم را نسبت به خودتان اندکی کاهش دادیدالبته شاید!
  • زهرا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    12 0
    #تقلب_گسترده_در_امتحانات_نهایی #عدم_وجود_زیرساخت #لغو_تاثیر_قطعی_معدل
  • علی US ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    16 0
    خدا باعث و بانی کسی که انقدر به دانش آموزان و خانواده استرس و فشار وارد میکنه رو نبخشه
  • زیبا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    13 0
    اگر جناب وزیر میگن تقلبی صورت نگرفته!پس چرا به گفته خودشون از دانش اموزانی که نمره ترمیمشون با سوابق تحصیلیشون اختلاف زیادی داره دوباره امتحان گرفته میشه؟شاید طرف واقعا برای امتحان ترمیم معدلش زحمت کشیده باشه؟ از قدیم گفتن کلاه خودتو سفت بچسب همسایه ات رو دزد نگیر!شما قبل از اینکه به دانش اموزان گیر بدین اول زیر ساخت رو فراهم کنید!
  • معصومه روزخوش IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    13 0
    باعرض سلام وادب خواهشمندیم این مصوبه خانمانسوز ومشکل ساز رو هرچه سریعتر لغو کنند، چراکه روح وروان بچه ها بهم ریخته است به دلایل بسیار زیاد بخصوص استرس حذف از دور رقابت با کاهش حتی ۲۵صدم نمره از اولین آزمون ، استرس حذف به خاطر پیشتازی متقلبان، استرس حذف بخاطر نبود آرامش وامنیت ونظم در برگزاری تک تک درسهاوهزاران دلیل دیگر
  • مریم DE ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    14 0
    واقعا باید جلوی فاجعه رو بگیرید.استرس زیادی به بچه ها وارد میشه .در واقع هر امتحان مثل یک کنکور هست . من نمیدونم کسانی که این قانون رو تصویب کردند، خودشون بچه ندارند؟ اخه این حجم از استرس برای چه به بچه ها وارد بشه ؟
  • محمد CN ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    13 0
    خواهش میکنم مصوبه تاثیر قطعی لغو کنین با اینده بچه ها اینطوری بازی نکنین .یه دانش امپز ۱۵ ساله سه سال باید استری داشته باشه چطور ادعا میکنین استرس کم کردین ؟
  • سعید IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    13 0
    مگه نگفتن زیر ساخت داریم؟پس کجاست؟ اون از افتضاح صادر کردن کارتتون که هنوزم بچه ها باهاش مشکل دارن ! اینم از تقلبات گسترده!سوال و پاسخ دهم و یازدهم امروز هم تو کانال ها پخش شده! دیگ علی برکت الله! واقعا کسی نیست جلوی آموزش پرورش رو بگیره؟ بچه هامون دارن از بین میرن.خانواده های محترم لطفا دست بکار شید!
  • یعقوبی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    11 0
    باتشکر از خبرگزاری و خبرنگار دلسوز و مردمی که حرف دل ما والدین و همچنین دختران و پسران دانش اموز را گزارش کردند 🙏🏻 چرا خبر گزاری های محترم دیگه خبری به این مهمی رو گزارش نکردن؟
  • ف زارع IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    10 1
    بسیار سپاس گزارم که این خبر را پوشش دادید.لطفا با نشر این اخبار به شفاف سازی مضرات قانون تاثیر معدل در کنکور و عدالت آموزشی کمک کنید. خدا پشت و پناهتان
  • سارا GB ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    12 0
    سلام . جرا يه عده اى بايد بدون دانش و تلاش و با تقلب نمرات بالا بياورند !؟ به اين ظلم آشكار پايان دهيد . دانش آموزان ساعى و مستعد را بيش از اين خسته و دلسرد نكنيد
  • هوشنگ خندان IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    11 0
    سلام،بی نظمی در امتحانات نهایی مشاهده شده : ورود دانش آموزان به حوزه امتحانی بدون چک کردن کارت ورود .بازبودن درب حوزه امتحانی تا شروع امتحان ، تخصص یک شماره صندلی به چند نفر . صحبت بین مراقبین با صدای بالا و توضیح سوالات و پاسخ برگها بصورت ناهماهنگ . تمام این موارد تمرکز بچه ها بهم میزند . تقلب : صحبت بین دانش آموزان و عدم تذکر از طرف مراقبین ......تاثیر بسیار منفی برای دانش آموزان که جندین روز برای اون درس مطالعه و زحمت کشیدن خواهد گذاشت.
  • حسینی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    10 0
    مگر بچه های ما چقدر ظرفیت دارند که بخواهند این همه استرس را تحمل کنند؟دختر من کلی برای امتحان عربی زحمت کشیده بود.طبق گفته معلمش نمره 19 بسیار عالی بوده اما پس از انکه متوجه شد تقلبات گسترده ای در این امتحان صورت گرفته.شب و روز ندارد و فقط گریه میکند.زیرا امتحان عربی دشوار بوده در نتیجه افرادی که نمره کامل را گرفته اند امتیاز بیشتری را کسب میکنند.(البته منظور بنده دانش اموزانی اند که با تقلب به این نمره رسیده اند وگرنه دانش اموزانی که با پشتکار خود به 20 رسیده اند نوش جانشان)
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    10 0
    ان شاءالله به حق گلوی بریده امام حسین خدا عذاب قبر رئیسی رو بیشتر کنه که این مصوبه ظالمانه رو ابلاغ کرد و مردمو این جوری به عسر و حرج انداخت
  • محمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    7 0
    فقط باعث افزایش چندبرابری استرس دانش آموزان و سردرگمی شده
  • . IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    8 0
    لطفاً این طرح رو لغو کنید.استرس ما رو میخواستند کم کنند چندین برابر کردند هزینه ها چندین برابر شده اکثر کنکوری ها خواستار لغو تاثیر قطعی معدل هستند
  • مخالف بی عدالتی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    9 0
    دوستانی که سال بعد کنکور دارن خواستم بگم اگه خانواده هاتون نیان وسط به همون دردی که بچه های 1402 و 1403 دچار شدن شما ها هم دچار میشید این مصوبه تر و خشک رو باهم میسوزونه.الان باتوجه به عملکرد افتضاح آ.پ بهترین زمان برای اعتراض هست.تا تنور داغه خمیر رو باید چسبوند. تا پایان امتحان های خرداد1403 وقت دارید. وقتی هیچ اعتراضی به طور جدی وارد به نحوه برگزاری وارد نشه.میشه یه موفقیت بزرگ برای آ.پ که دیدید تونستیم یک سال دیگ با تعداد جمعیت بیشتر این ازمون رو برگزار کنیم.سال بعد هم به امید خدا سامانه صدور کارت رو بهبود میدیم تا این مشکل دوباره تکرار نشه... بله عزیزان فکر نکنید ا.پ از اجرای مصوبه ای که میلیاردها تومن براش درامد داره به این نون و ماستی ها میگذره. هشدار من رو جدی بگیرید! دهمی ها یازدهمی ها دوازدهمی ها و پشت کنکوری ها به والدین تون بگید برن اداره اموزش و پرورش ناحیه تون و به نحوه اجرا و عدم وجود امنیت در امتحانت شکایت کنن در ضمن حتما حتما به طور اینترنتی در سازمان بازرسی کل کشور شکایتتون رو ثبت کنید یا باشماره 136تماس بگیرید و شکایتتون رو ثبت کنید.سکوت نکنید.سکوت نکنید.سکوت نکنید.
  • سید مجتبی حسینی US ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    12 0
    خدا از باعث و بانی این مصوبه ظالمانه نگذره که داره پایه های اخلاقی جوانان و نوجوانان رو فرو میریره و فقط به سود مافیا و ااجران آموزشی است که باعث فروش بیشتر محصولاتشان از جمله محصولات ارتقاء معدل میشه . منی که معتقد بودم تقلب اشکال شرعی داره الان به فکر تقلبم چون میبینم همه تقلب میکنن و این نمرات تاثیر قطعی در کنکور داره
  • امنه نظری FR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    4 1
    سلام ما والدین با طرح تاثیر قطعی معدل برکنکور مخالف هستیم و خواستار بازگشت کنکور به شکل قبلی یعنی بدون عمومی در کنکور هستیم وقتی اموزش و پرورش نتوانسته است یک سطح آموزش را در کشور فراهم کند و زیر ساخت های لازم را برای جلوگیری از تقلب ندارد فقط یک هزینه دیگر که کلاس های امتحان نهایی است را علاوه بر کنکور اضافه کرده بر خانواده ها و جتی توان برگزاری یک امتحان استاندارد را بر اساس کتب درسی ندارد مثل ازمون علوم نهایی پایه نهم امسال که با اطلاعیه های مختلف سعی دارد خود را از عدم اموزش یکسان در سطح کشور مبرا کند این تاثیر قطعی فقط باری اضافه است بر دوش خانوادها که باید از پایه دهم هزینه سنگین کلاس های نهایی را بپردازند و مهمتر از هزینه مالی اسیب روحی و روانی و گاها جسمی است که این ۳ سال ازمون نهایی به نوجوان وارد می کند چطور است طراح این مصوبه در نظر نگرفته نصف این دانش آموزان دختر هستند و هر ماه یک نفر از آنها درگیر پریود شدن همین موضوع جامعه آماری بزرگی را درگیر نوسانات روحی و جسمی و درد ناشی از پریود می کند جدا از اینکه دوران بلوغ خودش تلاطمات روحی و روانی بسیار دارد و شروع خیلی از اختلال
  • کیمیا IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    3 0
    اموزش و پرورش موظفه یا امتحان عربی رو دوباره برگزار کنه یا تاثیر قطعی معدل رو برای کنکور 1403 برداره!
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    2 0
    ما خواستار لغو تاثیرقطعی معدل هستیم این مصوبه به دور از عدالت
  • زهره IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    ما خواهان لغو تاثیر قطعی معدل هستیم زیرا که ناعادلانه ترین شکل ممکن درحال پیش رفتن است و پاسخبرگ ها که هیچ خود سوالا هم دقایقی قبل توسط خود مدیران حوزه به برخی اعلام میشود کافیست نتایج نهایی بیاید تا همه بفهمند درد مشترک دانش آموزان چیست